Heb je een goed app idee? Controleer het in 4 stappen.
  • Ontwikkeling
  • Doelgroep
  • app
  • app idee

Introductie

Opeens was daar het EUREKA moment, je hebt een fantastisch idee voor een nieuwe app! Dat is natuurlijk een heerlijk gevoel. Hou dat enthousiasme vooral vast, want nu begint het echte werk. Tijd om met deze 4 stappen te ontdekken of jouw applicatie idee de potentie bezit voor een succesvolle app:

  1. Is jouw app idee uniek?
  2. Wat vind jouw directe omgeving van jouw idee?
  3. Lost jouw concept een probleem van de doelgroep op?
  4. Hoe denkt jouw doelgroep over je idee?

1.    Is jouw app idee uniek en/of onderscheidend?

Allereerst is het altijd een goed idee om Google en de App Stores even te raadplegen. Een simpelere manier is er niet om te ontdekken wie jouw concurrenten zijn en of jouw idee zich van hen onderscheid. Dit onderscheidend vermogen wordt ook wel een USP (Unique Selling Point) genoemd: het punt waarmee jij anderen gaat overtuigen om gebruikt te maken van jouw app in plaats van die van je concurrenten.

Door het gigantische aanbod aan apps is het goed mogelijk dat een soortgelijk concept al bestaat. Natuurlijk is het vervelend om hierachter te komen, maar dit is iets wat je liever aan het begin van het traject ontdekt dan wanneer je al midden in de ontwikkeling van je app zit. Wees niet bang, dit betekend absoluut niet het einde van jouw avontuur. Het is eerder een kans kans om jouw idee te verbeteren en je concurrenten te overstijgen. Het begin van een zoektocht naar nieuwe mogelijkheden en unieke toepassingen die jouw app in de toekomst kunnen kenmerken. Kan je bijvoorbeeld een andere markt aanspreken, het onderwerp van je app aanpassen, extra functionaliteiten toevoegen die van meerwaarde zijn of misschien twee doeleinden samenvoegen? Er is zoveel mogelijk, wees creatief! De meeste succesvolle ideeën zijn veelal verbeteringen van een originele concept. Zo is een wereld zonder de zoekmachine Google je haast niet meer voor te stellen, maar de vergelijkbare zoekmachine Yahoo bestaat toch echt langer.

2.    Wat vind jouw directe omgeving van jouw idee?

De volgende stap die je kan zetten is je bedachte concept bespreken met de mensen om je heen om te pijlen hoe erop wordt gereageerd. Misschien heb je dit in je enthousiasme zelf als gedaan! Dit is een perfecte manier om in een korte tijd veel inzichten ontvangen vanuit verschillende perspectieven. Iedereen bekijkt jouw idee vanuit een andere invalshoek, waardoor zij mogelijk met aandachtspunten of ideeën komen waar jij zelf nog niet bij stil hebt gestaan. Houdt bij het ontvangen van de feedback altijd in gedachten dat personen die niet onder de doelgroep vallen anders kunnen denken over het nut van de applicatie. Wees hier alert op wanneer je de verkregen feedback verwerkt. Dit is puur een eerste inspectie om je idee vanuit verschillende hoeken te belichten.

3.    Lost jouw app concept een probleem van de doelgroep op?

De basis van een app is dat het voor de toekomstige gebruiker een probleem oplost waar die persoon tegenaan loopt. Als je app door de doelgroep niet als nuttig wordt gezien, dan zal deze hier ook geen gebruik van maken. Iemand die nooit sport heeft natuurlijk ook geen behoefte aan een hardloop app. Je moet er dus van overtuigd zijn dat het idee dat jij hebt een hoop mensen zal gaan helpen. Verschillende doelen die een app kan hebben lees je hier.

4.    Hoe denkt jouw doelgroep over je idee?

Nu je een duidelijker onderbouwd concept hebt is het tijd om te onderzoeken hoe de doelgroep hierover denkt. Belangrijk bij het vragen om feedback is dat je open staat voor alle mogelijke reacties. Sommigen zullen heel positief reageren op je idee, anderen heel kritische en sommigen misschien zelfs negatief. Laat je hierdoor vooral niet uit het veld slaan, maar zie dit als een kans om te groeien. Zie het als een spel: je hebt verschillende hordes die je soms op creatieve manieren moet nemen om uiteindelijk met vlag en wimpel over de finish te komen!

Zorg ervoor dat je het meeste haalt uit je feedback ronde. We geven je hier een aantal pointers voor:

  • Zorg voor een rustige omgeving.
  • Maak vooraf een vragenlijst.
  • Stel open vragen.
  • Neem de tijd.
  • Zorg ervoor dat je je concept duidelijk kunt omschrijven of (nog beter) kunt laten zien.
  • Vraag door op de antwoorden die gegeven worden.
  • Vraag je gesprekspartner of je op een later moment nog eens contact op mag nemen voor vervolgvragen.

Verandering en herhaling

Bij alle stappen groeit jouw kennis en daarmee jouw idee. Door de verkregen input verandert het concept soms zo sterk dat er bijna niks meer over lijkt te zijn van het origineel. Dat is natuurlijk helemaal prima wanneer dit voort is gekomen uit je onderzoek. Maar zorg er wel voor dat alle aanpassingen die je maakt in lijn zijn met je uiteindelijke doelstelling. Neem tussentijds af en toe een moment om terug te kijken naar de veranderingen die je hebt aangepast. Verschillen de ontwikkelde ideeën sterk van het origineel? Dan is het verstandig om de genoemde stappen nog eens te herhalen met de nieuwe plannen die je aan het maken bent. Neem de tijd om je concurrentie positie nog eens te bekijken en vraag vooral nog een keer om feedback bij de doelgroep!

Kill your darlings

Je wist het zéker, dit was het perfecte idee! Toch blijkt uit het onderzoek dat je hebt gedaan dat het plan niet levensvatbaar is. Bijvoorbeeld omdat is gebleken dat je doelgroep hier eigenlijk helemaal niet op zit te wachten. Een bittere pil om te slikken, maar het overkomt de besten. Hoe moeilijk het ook is, het is tijd om je oude idee los te laten en ruimte te geven voor een nieuw en beter plan. Kill your darlings noemen ze dat. Maak je geen zorgen, om de hoek ligt een gouden idee op jou te wachten.

Yes, je app idee is met vlag en wimpel door de keuring gekomen!

Gefeliciteerd! Het is heerlijk om de bevestiging te krijgen dat jouw idee helemaal top is, dat heb je natuurlijk ook dik verdiend! Het allereerste wat je nu te doen staat? Dit vieren natuurlijk! Het is belangrijk om je successen te vieren, om even stil te staan bij wat je bereikt hebt. Gun jezelf bij iedere mijlpaal dan ook een korte onderbreking om jezelf, en anderen die jou hebben geholpen, op de schouder te kloppen. Proost met elkaar, ga uit eten, eet een gebakje en de volgende dag (of die dag daarna als je héél enthousiast bent geweest) ben je weer helemaal klaar om de volgende uitdaging aan te gaan: het concreet maken van je product visie.

Helemaal overtuigd dat je een gouden idee hebt? Wacht dan niet langer en maak een afspraak voor een vrijblijvend gesprek! Of leer de beste manier om kwalitatieve feedback over je app idee te ontvangen.

072 - 888 3704