Krijg met 15 concrete tips kwalitatieve feedback over jouw app idee
  • Ontwikkeling
  • UI/UX
  • Doelgroep
  • Appdesign

Introductie

Er zijn miljoenen manieren om een app te maken en te bouwen, feedback helpt jou met het selecteren van de belangrijkste elementen die de applicatie nodig heeft om succesvol te zijn. Met behulp van juiste feedback kan jij jouw goede app idee doelgericht omtoveren tot een fantastisch product. Wij lopen de volgende 15 punten met je door die jou helpen om het best te halen uit jouw feedback rondes:

  1. Begin al vroeg in het proces met feedback vragen
  2. Bedenk goed aan wie je feedback vraagt
  3. Vraag voldoende mensen om feedback
  4. Maak vooraf een (open)vragenlijst voor het interview
  5. Stel open vragen
  6. Bespreek een passende locatie en tijd voor het gesprek
  7. Ga goed voorbereid op pad naar je feedbackgesprek
  8. Vraag of je het gesprek op mag nemen
  9. Wees niet bang om feedback te krijgen en ga open het gesprek in
  10. Vraag door en vraag na
  11. Vraag specifiek om positieve punten…
  12. …en om verbeterpunten
  13. Bedank de feedbackgever
  14. Uitnodiging voor een tweede gesprek en een hogere betrokkenheid creëren
  15. Bekijk de feedback met een kritische blik

1.    Begin al vroeg in het proces met feedback vragen

Feedback helpt je om jouw app idee te ontwikkelen en te verbeteren. Hier kan je haast niet vroeg  genoeg mee beginnen. Hoe sneller jij feedback vraagt, hoe makkelijker het voor jou is om je idee hier flexibel op aan te passen. Het zou doodzonde zijn als je veel tijd en geld in je idee hebt gestoken, je je app bijna volledig hebt uitgewerkt en er dan achter komt dat de doelgroep hier helemaal geen behoefte aan heeft. Dan kan je weer helemaal opnieuw beginnen!

2.    Bedenk goed aan wie je feedback vraagt

Niet iedereen is geschikt om feedback te geven over jouw onderwerp. Als middelbare vrouwen met kinderen de doelgroep voor jouw app idee is, dan heb je weinig aan de feedback van een jongen van 18. Je hebt meer aan twee personen die in je doelgroep passen dan vijftig die hierbuiten vallen. Hoe verder je in het proces bent, hoe belangrijker nauwkeurige feedback wordt. Kies je feedbackgevers dus met zorg.

3.    Vraag voldoende mensen om feedback

Iedereen heeft zijn eigen levenservaringen en daarmee zijn eigen unieke kijk op dingen. Als je een persoon uit je doelgroep interviewt, betekend dit dus niet meteen dat iedereen uit de doelgroep hier precies hetzelfde over denkt. Daarom is het belangrijk om met meerdere personen uit de doelgroep in gesprek te gaan. Ideaal is om dit te doen totdat er verzadiging optreed. Hiermee wordt bedoelt dat bij nieuwe interviews je dezelfde informatie blijft krijgen en er geen nieuwe, nuttige informatie meer vrij komt.  

4.    Maak vooraf een (open) vragenlijst voor het interview

Het is altijd handig om een vragenlijst te maken voor een feedbackgesprek. Hiermee zorg je ervoor dat je gericht vragen blijft stellen, je in je gesprek doelgericht blijft en je, in het geval van meerdere gesprekken, bij ieder feedbackgesprek steeds op dezelfde punten feedback blijft vragen. Op deze manier ben tijdens het verwerken van de verkregen feedback in staat om de verschillende antwoorden op dezelfde vraag met elkaar te vergelijken om zo die o zo belangrijke kern hieruit te halen.

Hoewel de vragenlijst een belangrijke leidraad tijdens het gesprek is, is het ook weer niet de bedoeling dat je je hier té strak aan vast houdt. Zorg ervoor dat je alle vragen op de lijst aan het einde van het gesprek hebt gesteld, maar wees niet bang om hier tussendoor af en toe vanaf te wijken. Wie weet roept bepaalde feedback veel vragen bij je op, gun jezelf dan vooral de ruimte om door te vragen. Het is namelijk belangrijk dat jij precies weet en begrijpt wat er met de gegeven informatie bedoeld wordt, anders is deze nutteloos. En soms krijg je de meest spontane en interessante informatie over een onderwerp waar je op voorhand helemaal niet bij stil hebt gestaan. Als je er de tijd voor hebt is het geen slecht idee om dit onderwerp ook even te onderzoeken. Of je kunt ervoor kiezen je gesprekspartner te vragen of je hem of haar hier op een ander moment nog eens vragen over mag stellen.  

5.    Stel open vragen

Om jouw app (idee) te perfectioneren wil je natuurlijk zoveel mogelijk nuttige informatie uit een feedback interview halen. Daarom is het belangrijk om tijdens het feedbackgesprek open vragen te stellen, vragen die je niet met ‘ja’ of ‘nee’ kunt beantwoorden. Ja en nee antwoorden geven vrijwel geen context, waardoor je uiteindelijk weinig kennis opdoet. Je weet namelijk nog steeds niet weet wat nou die interessante gedachtegang achter het antwoord is, het machtige ‘waarom’. En dat is nou juist die rijke informatie waar je mee verder kan! Dus in plaats van de vraag: “Vind je deze app er aantrekkelijk uitzien?” te stellen, kan je er beter voor kiezen om de vraag “Wat aan deze app vind je er aantrekkelijk uit zien?” te stellen. Dan heb je het zilver te pakken! Wil je door naar goud? Bekijk dan punt 10.

6.    Bespreek een passende locatie en tijd voor het gesprek

Als je goede feedback wilt ontvangen is het belangrijk om te zorgen voor een aangename en rustige omgeving om gesprek te voeren. Op de manier worden jij en je gesprekspartner zo min mogelijk afgeleid. Houdt rekening met de reistijd die afgelegd moet worden en de tijd die jullie hebben voor het gesprek.

7.    Ga goed voorbereid op pad naar je feedbackgesprek

Zorg ervoor dat je een feedback gesprek goed voorbereid in gaat en al het nodige materiaal bij je hebt. Belangrijk is dat je zelf duidelijk hebt waar het feedbackgesprek over gaat en wat jouw doelstelling hiervoor is. Wat wil je precies weten van de feedbackgever en waarom? Dit duidelijk hebben voor jezelf zorgt ervoor dat je tijdens het gesprek niet te ver van jouw doel afwijkt. Schrijf het desnoods op papier zodat je jezelf hier gedurende het gesprek af en toe aan kunt blijven herinneren.

Check van te voren ook of je al het nodige materiaal bij je hebt zodat je het meeste haalt uit de tijd die je hebt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • De vragenlijst die je hebt opgesteld
  • Twee pennen (een reserve pen, controleer meteen ook even of ze het wel goed doen!) en papier voor mogelijke aantekeningen
  • Opname apparatuur (heb je deze mee, zijn de instellingen juist en is het goed opgeladen?)
  • Voorbeelden, concepten en mogelijk beeldmateriaal van hetgeen waar het feedbackgesprek over gaat
  • Overig nodig materiaal

Het zou natuurlijk erg vervelend zijn als je er tijdens het gesprek achter komt dat je iets bent vergeten. Hierdoor kan je net die belangrijke informatie mislopen die jou verder kan helpen. Bovendien wil je dat het gesprek zo soepel een aangenaam mogelijk loopt, dat komt een stuk professioneler over en het is prettig voor de feedbackgever.

8.    Vraag of je het gesprek op mag nemen

Vaak onthoud je niet alles wat er tijdens een interview wordt gezegd. Zonde, want hiermee worden soms cruciale ideeën en opmerkingen misgelopen. Wij hebben een hele fijne tip om dit probleem op te lossen: Neem het gesprek op. Dan kan je de gemaakte opname op een later moment, onder het genot van een heerlijk kopje koffie, nog eens rustig terug luisteren. Hiervoor moet je van te voren wel even toestemming vragen aan je gesprekspartner.

9.    Wees niet bang om feedback te krijgen en ga open het gesprek in

Een feedbackgesprek kan alle kanten op gaan, zowel positief als negatief. Zorg ervoor dat je van te voren geen te hoge verwachtingen hebt en bereid je voor op alle mogelijke wendingen die het interview kan nemen. Op die manier zorg je ervoor dat je jezelf flexibel door het gesprek heen kunt manoeuvreren en praktische vragen blijft stellen. Hoe kritisch reacties soms ook kunnen zijn, alle informatie die je tot je krijgt is bedoelt om jou te helpen en je idee te laten groeien.

10.    Vraag door en vraag na

Mooi, je hebt net een heel interessant antwoord gekregen op een van je vragen, maar dit betekent niet dat je meteen door moet gaan naar de volgende. Ga op ontdekkingstocht en achterhaal waarom de ander dit antwoord heeft gegeven, wat is de achterliggende gedachte? Waarom vind hij/zij iets nuttig, mooi of vervelend? Toon je oprechte interesse en vraag door tot je het gegeven antwoord volledig begrijpt. Op deze manier krijg je vaak de meest waardevolle informatie te pakken. Herhaal vervolgens kort wat je uit de antwoorden hebt begrepen om te controleren of je bevindingen kloppen (“Begrijp ik goed dat …?”). Krijg je een volmondig ‘ja’ als antwoord? Dan heb je goud!

11.    Vraag specifiek om positieve punten...

Het kan even pijnlijk zijn, maar soms is iemand nou eenmaal niet enthousiast over het idee dat jij hebt gepresenteerd. Een bittere pil om te slikken, maar het levert je wel hele waardevolle informatie op. Om het meeste uit het interview te halen pak je vervolgens toch je vergrootglas erbij en ga je als een echte Sherlock Holmes onderzoeken waarom die persoon iets niet vind werken en wat mogelijk alternatieve ideeën zijn. Wanneer je genoeg informatie hebt ingewonnen over wat er níét werkt mag je vervolgens best zo brutaal zijn en vragen naar wat die persoon wél vind werken. In de meeste gevallen is er altijd wel een positief element te vinden wat je mee kunt nemen naar de volgende ronde. Bijvoorbeeld de kleuren of de kernwaarden die jij aan jouw idee hebt gelinkt.

12.    ...en om verbeterpunten

Het is natuurlijk fantastisch als je alleen maar positieve feedback ontvangt en iemand aanstekelijk enthousiast is over jouw app concept. Kassa! Denk je dan. En ja, dat is ook fantastisch. Maar vergeet niet om jouw sparringpartner tijdens het gesprek te helpen om kritisch te blijven denken. Je zit daar natuurlijk niet alleen om veren in je kont te krijgen, maar ook omdat je jouw idee verder wilt ontwikkelen en wilt verbeteren. Het. Kan. Namelijk. Altijd. Beter. Vraag daarom op de man af om feedback over wat er (nog) beter zou kunnen! Oh, en vergeet dit niet als een open vraag te stellen. Stel dus niet ‘of’ iets beter kan, maar ‘wat’ er beter kan.

13.    Bedank de feedbackgever

Wanneer iemand zo aardig is geweest om tijd vrij te maken voor het beantwoorden van jouw vragen is die persoon oprecht bedanken wel het minste wat je kan doen. Dat is meteen een prettige afsluiter van deze feedbackronde en hiermee zal de feedbackgever met een goed gevoel weggaan. Wil je de feedbackgever positief verrassen en hiermee meer binden aan jou en jouw idee? Geef een klein presentje! Het mooiste is het natuurlijk als je iets kan bedenken wat gerelateerd is aan jouw idee, maar ook een algemeen cadeautje zal zeker gewaardeerd worden. Denk bijvoorbeeld aan een verrukkelijke chocoladereep met een mooie strik eromheen, een leuk kaartje met een pen of een klein potje drop.

14.    Vraag om een tweede gesprek en creëer een hogere betrokkenheid

Als het goed is heb je deze ronde al mensen ondervraagd die onderdeel zijn van je doelgroep, wat betekent dat je te maken hebt met belangrijke potentiële klanten. Niets mooier dan deze meteen te betrekken bij het verdere proces. Iets wat je kan doen door die personen op de hoogte te houden van de manier waarop je de verkregen feedback hebt verwerkt en van de verdere conceptontwikkeling. Daarnaast is de kans groot dat je in een later stadium nog een feedbackronde wilt houden. Als iemand tijdens de eerste ronde goede feedback heeft gegeven is het daarom ook geen verkeerd idee om die persoon te vragen of hij of zij het leuk vind als je contact opneemt voor een tweede feedbackronde. Door de betrokkenheid te vergroten vergroot je de kans dat die persoon uiteindelijk gebruik zal maken van de app en hierover zal praten met vrienden, familie en kennissen. Dan heb je je eerste (mond-tot-mond) reclame al in de pocket!  

15.    Bekijk de gegeven feedback met een kritische blik

Dit is de laatste, maar zeker niet de minste tip over het ontvangen van feedback: wees kritisch op de informatie die je tot je krijgt en op wie de feedback geeft. Ja, de feedback die je doelgroep geeft is ontzettend belangrijk, dus moet goed luisteren naar wat ze te zeggen hebben. Maar uiteindelijk zijn het ook maar mensen. Veel van de feedback zal van grote waarde zijn, maar dit betekend niet dat je alles wat er gezegd is als 'de waarheid' hoeft aan te nemen. Wees er alert op dat iedereen vanuit zijn eigen referentiekader spreekt. Daardoor kan het soms gebeuren dat de mening van iemand voortkomt uit de geïsoleerd ervaring van die persoon wat verder niet relevant is voor de rest van je doelgroep. Heb je familie of vrienden in je feedback groep dan kan het zijn dat zij niet helemaal eerlijk durven te zijn omdat ze jou niet willen kwetsen of ze kunnen juist zo trots zijn dat ze een stuk enthousiaster reageren dan anderen zullen doen. De ene bron is nou eenmaal betrouwbaarder dan de ander. De mening van een geleerde op het gebied of iemand met veel ervaring weegt zwaarder dan iemand die net om de hoek komt kijken. Wees ook eerlijk naar jezelf. Soms wil je heel erg geloven in een opmerking van een persoon omdat diegene precies zegt wat jij wilt horen, terwijl er meerdere personen zijn die het tegenovergestelde beweren.

De beste manier om deze problemen op te vangen is door altijd meerdere personen te ondervragen en de antwoorden structureel met elkaar te vergelijken. Dit kan je bijvoorbeeld doen door:

  1. Een weging te geven aan ieder persoon die feedback geeft. Het antwoord van iemand met 10 jaar ervaring in een relevant vakgebied telt bijvoorbeeld 2x mee, tegenover de mening van iemand die nog weinig ervaring heeft en daarom 1x mee telt.
  2. De antwoorden te sorteren op onderwerp.
  3. Te noteren hoe vaak een (vergelijkbaar) antwoord gegeven wordt, rekening houdende met de weging die je hebt toegepast.
  4. Wanneer een opmerking vaak meetelt en door meerdere personen wordt herhaald kun je er vrij zeker van zijn dat deze voor jouw app ontwikkeling van toepassing is. Sla deze informatie goed op en neem het mee in het verdere ontwikkelproces.
  5. Bekijk de antwoorden die het minst vaak voorkomen en ga logisch beredeneren welke voor jou nog van waarde zijn en welke je niet mee wilt nemen in de volgende stappen van je ontwikkelingsproces. Mocht je twijfelen over bepaalde punten kan je er ook voor kiezen hierover in gesprek te gaan met de mensen die dit antwoord niet hebben gegeven. Wie weet zijn ze het er wel mee eens wanneer ze de opmerking te horen krijgen, maar hebben ze hier eerder niet bij stil gestaan.

Mis je toch nog een belangrijk punt? Laat het ons weten!

Wil je feedback ontvangen over de technische en visuele aspecten van jouw geweldige app idee? Daar kunnen onze experts je goed bij helpen, vraag een vrijblijvend gesprek aan.  

072 - 888 3704