User story mapping: de juiste appfunctionaliteiten kiezen
  • UI/UX
  • Doelgroep
  • Appfunctionaliteiten
  • Userstorymapping
  • Userstory

Introductie

Het is gelukt, je hebt de product visie vastgelegd voor de app die je wilt laten maken. Je hebt hier veel energie van gekregen en bent gemotiveerd om door te gaan naar de volgende stap. Tijdens het op papier zetten van deze visie zijn er ook een aantal aannamen gedaan rondom de doelgroep(en), de behoefte van deze doelgroep(en) en de oplossingen die de app die jij wilt laten maken hen kan bieden. Bij de user story mapping gaan we dieper op deze aannames in om je ervan te verzekeren dat de juiste conclusies worden getrokken. Je wilt natuurlijk wel dat je app zo veel mogelijk aan sluit op de wensen en behoeften van je doelgroep!

Waarom user story mapping belangrijk is

Met user story mapping maak je concreet welke functionaliteiten jouw app nodig heeft om een oplossing te kunnen bieden voor het probleem van de doelgroep. Je kunnen inleven in de doelgroep is hierbij van essentieel belang. Dit geeft jou de inzichten die nodig zijn om de juiste functionaliteiten toe te voegen aan de app en hem zo klantgericht mogelijk in te delen. Het mooie is dat je hiermee al op voorhand problemen ondervangt waar de gebruiker tegenaan zou kunnen lopen. Je ontneemt mogelijke zorgen en verhoogt het gebruikersplezier van de ontwikkelde app.

Brown paper sessie: inzicht verkrijgen in de behoeften van je doelgroep

App-vise maakt voor goede story mapping gebruik van een brown paper sessie. Tijdens deze sessie wordt de klantreis in kaart gebracht, ook wel de customer journey genoemd. Iedere stap wordt op Post it’s geschreven en in de juiste volgorde opgeplakt. Hierdoor eindig je met een helder en concreet visueel overzicht van de benodigde functionaliteiten voor jouw app en worden de benodigde vervolgstappen inzichtelijk gemaakt.

In het vervolg van deze blog lopen wij de verschillende stappen van de brown paper sessie met je door, waaronder:

  1. Het identificeren van een- of meerdere persona’s
  2. Product Backlog: benodigde functionaliteiten de app bepalen
  3. Het belang van epics en stories
  4. De MVP: een overstap naar prototyping

1.    Het identificeren van persona’s

De eerste stap is het identificeren van persona’s, ook wel ijkpersonen genoemd. Je maakt hierbij een specifieke omschrijving van een of meerdere personen die jouw doelgroep representeren. Hoe breder en veelzijdiger je doelgroep(en), hoe meer ijkpersonen je zult hebben. Ieder persona geef je zijn eigen eigenschappen, interesses, wensen en verlangens die overeen zullen komen met een groot gedeelte van je doelgroep. Hiermee kruip je in de huid van je potentiële gebruikers en krijg je een beter beeld van de obstakels waar zij tegenaan lopen.

2.    Product Backlog: benodigde functionaliteiten van je app bepalen

Door de ogen van je gemaakte persona’s ga je vervolgens kijken naar de functionaliteiten die de app nodig heeft. Dit doe je door te denken vanuit je gebruiker en diens wensen. Zo een wens noemen wij een user story. Een aantal voorbeelden van user stories zijn:

  • “Als buikpatiënt wil ik het dichtstbijzijnde openbare toilet vinden, zodat ik weet waar ik naar het toilet kan”
  • “Als sporter wil ik mijn workouts van afgelopen maand kunnen zien, zodat ik mijn vooruitgang bij kan houden”
  • “Als influencer wil ik afbeeldingen makkelijk kunnen delen via mijn socials, zodat al mijn vrienden kunnen zien wat ik op dit moment doe”

Een complete lijst met user stories en functionaliteiten wordt ook wel de ‘product backlog’ genoemd. Wanneer een product backlog is gemaakt, wordt deze vervolgens ingedeeld in user stories met de hoogste klant value tot die met de minste klant value. De functionaliteiten die vooraan en bovenaan in de lijst staan hebben voor jouw persona’s meer prioriteit en zijn daarom het belangrijkste voor je eerste versie van de oplossing.

3.    Het belang van epics en stories

User stories komen voor in verschillende formaten. Een grote user story wordt een ‘epic’ genoemd. Een epic is vaak te groot om in een keer op te pakken en vaak voor u als klant ook niet nodig. Vandaar dat we epics eerst opknippen in kleinere user stories. De user stories met de hoogste klant value kan je zien als de ruggengraat van de app. Wanneer dit gezamenlijk is vastgesteld hebben we meteen de user stories en functionaliteiten die nodig zijn voor de eerste versie van de oplossing.

4.    De MVP: overstap naar prototyping

Nu we via deze weg de user stories en de gewenste functionaliteiten hebben uitgekristalliseerd is het tijd om deze te bundelen tot een eerste versie van de oplossing: het MVP (Minimum Viable Product). Op basis van dit kader kan het eerste prototype van de app gerealiseerd worden. De user stories die niet worden meegenomen voor dit prototype blijven op de product backlog staan en kunnen eventueel in een later stadium worden toegevoegd.  

Heb je een fantastisch idee voor een app en kan je niet wachten om deze te laten maken? Twijfel niet en neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek! Wil je eerst wat meer van ons zien? Bekijk dan vooral een paar van de succesvolle cases waar wij met plezier aan hebben mogen werken en leer ons geweldige team kennen!

072 - 888 3704