Hoe schrijf je een goede User Story en waarom is dit belangrijk?
  • Doelgroep
  • Appfunctionaliteiten
  • Userstory

Introductie

In een eerdere blog hebben we het gehad over User Story Mapping en hoe je door middel van een brown paper sessie erachter kunt komen aan welke wensen en behoeften je app moet voldoen om succesvol te worden. In dit artikel gaan we specifieker in op de user stories, hoe je deze maakt en waarom deze belangrijk zijn bij de ontwikkeling van jouw app.

Wat is een User Story?

Een User Story is een korte omschrijving van een functionaliteit die is beschreven vanuit het perspectief van de persoon die hier behoefte aan heeft. Om dit makkelijk te verwoorden kan je het volgende template invullen: “Als <type persoon> wil ik <doelstelling> zodat ik <reden>”.   Een voorbeeld: “Als sporter wil ik mijn oefeningen graag in een agenda kunnen zetten zodat ik mijn vooruitgang bij kan houden”.

3 redenen waarom User Stories belangrijk zijn

Het maken van gebruikersverhalen en een uiteindelijke samenvatting hiervan heeft veel voordelen bij het maken van een app, namelijk:

  1. Je eindproduct sluit beter aan op de doelgroep.
  2. Je krijgt meer grip op de benodigde functies van je app en een duidelijker beeld van hoe dit eruit zal komen te zien.
  3. Je voorkomt interne miscommunicatie.

1.    Je app naadloos aansluiten op de doelgroep

Door de situatie van je doelgroep te omschrijven ga je je verdiepen in je doelgroep, waardoor je de behoeften en wensen die zij hebben beter gaat begrijpen. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat je een app kunt ontwikkelen die hierop inspeelt en zo naadloos mogelijk op potentiële gebruikers aansluit. Hiermee lever je meerwaarde voor de eindgebruiker en verhoog je de kans dat de door jou bedachte app daadwerkelijk door hen gebruikt zal worden. Het heeft dus een directe link met het succes hiervan.  

2.    Meer grip op benodigde functies van je app

Dankzij het doelgroeponderzoek dat je houdt aan de hand van je gemaakte gebruikersverhalen krijg je een overzichtelijke lijst met belangrijke functies die de app nodig heeft. Nu je weet welke functies belangrijk zijn en kan je ook helder krijgen welke acties en bouwstenen er nodig zijn om dit op te bouwen tot een werkend product. Hierdoor krijg je ook meteen een veel duidelijker beeld van hoe de app er uit zal komen te zien.

Schrik er niet van als dit anders is dan je in eerste instantie in gedachte had. Het gebeurt vaak genoeg dat er aan de hand van onderzoek andere uitkomsten worden verkregen dan verwacht. Dit betekent soms dat je oude ideeën weg moet leggen om ruimte te maken voor nieuwe en (nog) betere ontwikkelingen. In een mooie term wordt dit ook wel ‘kill your darlings’ genoemd. Dit kan even pijnlijk zijn, maar vergeet niet dat je het onderzoek niet voor niks doet. Met dit onderzoek zorg je er namelijk voor dat je de juiste stappen neemt om tot het beste resultaat te komen.

3.    Voorkomen van interne miscommunicatie

Het maken van app is een team-effort. Het team bestaat uit personen met ieder hun eigen specialisme binnen het vakgebied die al hun kennis en kunde inzetten om het beste te halen uit jouw app. Maar er zijn 1001 manieren om apps in elkaar te zetten en vorm te geven. Om tot het gewenste resultaat te komen hebben zij daarom meer achtergrond informatie nodig. Een samenvatting van de User Stories bied hier een mooie oplossing en geeft hen de handvaten die ze nodig hebben om hun werk goed te doen. Bovendien krijgt iedereen dezelfde basis informatie, wat er meteen voor zorgt dat het werk ieder individu binnen het team beter op elkaar aansluit.  

De 7 kenmerken van een goede User Story

  1. Het wordt kort en bondig omschreven.
  2. De omschrijving is in begrijpelijke taal.
  3. Het vertelt wie wat wilt bereiken en waarom.
  4. Iedere User Story staat voor een afzonderlijke, functionele wens van een eindgebruiker.
  5. De User Stories zijn onafhankelijk van elkaar, waardoor een team steeds de mogelijkheid heeft om aan één afzonderlijke functionaliteit te werken zonder anderen te beïnvloeden.
  6. Het betreft aannames die altijd nog aangepast kunnen worden.
  7. Het is in samenwerking met het ontwikkelteam samengesteld.   

Ben je benieuwd wie onze experts zijn op het gebied van app development? Ons team stelt zich graag aan je voor! Of bekijk verschillende succesvolle cases in ons portfolio!

072 - 888 3704